Saturday, January 21, 2012

Ehkä jotain uuden vuoden lupauksia

Tämä vuosi alkoikin hieman kiireisemmin kuin olin ajatellutkaan, mutta eiköhän tämä tästä taas tasaannu. Joskus ihmettelen, että miten olen oikein ehtinyt käydä töissä, kun tuntuu, että nytkin on jo yllin kyllin tehtävää. No, tokihan opiskelukin vie aikaa, vaikka sitä saakin aikatauluttaa enimmäkseen omien fiilisten mukaan.

Taisin viimeksi mainita jotain, että voisin ehkä uuden vuoden lupauksiakin itselleni kehitellä. Mietin, että miksi tarvitsen sellaisia, mutta sitten oivalsin, että voivathan ne myös kannustaa. Mietin siis seuraavia "lupauksia" itselleni tämän vuoden varalle, mutta lähinnä kannustimeksi:

  • Pyrin tekemään mahdollisimman paljon uusia asioita tänä vuonna. Kuten aiemmin mainitsin, ne voivat olla ihan pieniäkin asioita, mutta tarkoitukseni on avartaa elämääni, kokeilla uusia juttuja, etsiä ja mahdollisesti löytää. Ehkä rohkaistun ja opin ajattelemaan asioista eri tavalla. Katsotaan, miten käy. Pyrin raportoimaan tännekin jotain uusista tekemistäni asioista. Alla on heti ensimmäinen, josta näkee, että kyse ei tarvitse olla mistään kovin ihmeellisistä asioista :)
  • Siivoan varastoni. Minulla on siellä laatikoita, joihin en ole koskenut vuosiin (muuten kuin kantamalla niitä varastosta toiseen). Nyt käyn varastoni romppeet läpi siten, että vain tarpeellinen jää jäljelle. Erityisesti haluan luopua romppeista, jotka herättävät muistoja ikävistä menneisyyden asioista.
  • Huolehdin kehostani paremmin kuin viime vuonna. Tarkoitukseni on siis liikkua enemmän kuin viime vuonna, mikä ei ole iso homma lainkaan, jos vain pysyn kunnossa. Viime vuottanihan vaivasivat lähinnä erilaiset fyysiset vaivat, jotka rajoittivat liikunnan harrastamistani. Muistan kuitenkin myös sen, että en stressaa ja rääkkää kehoani, vaan kuuntelen, mitä se tarvitsee.
  • Opettelen stressinhallintaa. Tässä asiassa minun ei tarvitse tulla valmiiksi. Jatkan vain opetteluani liittyen ajanhallintaan ja stressin käsittelyyn. Olen kehittynyt näissä jo hieman, ja ennen työelämään siirtymistä minun olisi syytä opetella lisää.
  • Löydän uuden suunnan elämälleni. Meinasin kirjoittaa, että "yritän löytää", mutta ymmärsin, että ei minun kannata enää yrittää. Ei yrittämällä välttämättä mitään tapahdu, pitää toimia. En haluaisi siis palata vanhaan työhöni ja sitä myöten vanhaan elämääni, joten minun on syytä kehitellä jotain uutta. Keksin kyllä, aikaakin on.

Eiköhän näillä ole hyvä aloitella tämä vuosi, joka on porskuttanut jo eteenpäin melkein kuukauden verran. Minulla on ollut varsin toiveikas olo. Näyttää siltä, että pääsen tänäkin vuonna tekemään asioita, jotka ovat minulle tärkeitä. Vapaani on myös tehnyt sen, että itsetuntoni on kasvanut kohisten ja se on luonut elämääni ihan toisenlaista tunnetta kuin mitä aiemmin on ollut. Ehkä kirjoitan tästä joskus toiste enemmän :)

---
Uusi asia elämässäni: Seisoin tässä eräänä päivänä päälläni. En millään olisi halunnut (eli uskaltanut), mutta kokeilin kuitenkin, tuettuna. Olen tainnut lapsena seistä käsilläni, mutta näin päälläni seisomista en ole kokeillut. Oikeastihan tuossa ei seisota päällä, vaan käsivarsien ja yläkropan lihasten varassa. Minulle tuli kokemuksesta sellainen tunne, että tuonhan voisi opetella ja sitten voisin seisoa päälläni ihan itseksenikin. Toisaalta en tiedä, miksi minun pitäisi harrastaa tuollaista: onhan siinä kai riskinsä, että jotain voi tapahtua, jos vaikka paino putoaakin pään päälle. No, tulipahan kokeiltua, eikä haittaa, vaikka tuo jäisi viimeiseksi kerraksi :) Tiedänpähän nyt sen, että ei tuo vaikeaa ole, jos opettelee.

8 comments:

Huopalintu said...

Hih, hauska asia tuo päällä seisominen. Tuli ihan mieleen kuva peppi pitkätossusta :)

saara said...

Vapaa on tosiaan tainnut tehdä sinulle hyvää, kiva kuulla :) Suunnitelmasi kuulostavat hyviltä: pieniä asioita, jotka saattavat merkitä hyvinkin paljon.

Kirjoittele ihmeessä lisää tästä itsetunnon kasvusta, sillä se tuntuu jotenkin tutulta. Nyt kun itsekin olen saanut olla vapaalla, sitä on jotenkin enemmän oma itsensä.

Jaana said...

Hei! "Eksyin" tänne googlettamalla ylirasituksen oireita... Löysin täältä niin paljon muutakin hyvää asiaa että palailen varmasti pian :)

Onnittelut päälläseisomisesta!!

AAMU said...

Hyvä startti. Menestystä!

Anonymous said...

Juuri niin, vanhoista asioista ja tavoista luopumisen kautta mieli ja energia vapautuu uusien elämän asioiden liikkuttamiseen.
Vanhojen elämän asioiden loppuun käsittely sulkee huoneen oven.
Toiset tarvitsevat lepoa ja toiset toimintaa,ollaan yksilöllisiä.

Onnea kehollesi !

Nan said...

Trina: niinpä :) Tosin kyllä tuossa seisomisessa huomasi, että ei ole enää niin näppärä ja notkea kuin Peppi.



Maalainen: kyllä, vapaa on tehnyt minulle suorastaan ihmeitä :) Alkuun oli jotenkin vaikeaa, mutta nyt, kun on riittävän pitkään ollut vapaalla, hyviä asioita tapahtuu itsessäni enemmän ja enemmän. Olen suorastaan hämmästynyt! Olen iloinen joka päivästä :) Kyllä luultavasti kirjoitan tuosta itsetuntoasiasta, kun se on ollut myös yksi hämmästyksen aiheeni :) Ja kyllä, minäkin koen nyt olevani ehdottomasti enemmän oma itseni :)



Jaana: tervetuloa ja kiitos :)



Aamu: paljon kiitoksia! :)



Liirum: kyllä, pitäisi osata annostella sopiva määrä sekä lepoa että toimintaa, eikä tyytyä siihen, mitä ympäristö yrittää meille tyrkyttää. En ole oikein mielelläni käsitellyt vanhoja asioita, mutta nyt olen pystynyt paremmin jättämään niitä taakseni. Silti tässä asiassa on vielä haasteitakin... Kiitos :)

Tarina said...

Hitaasti kiiruhtaen tulee hyvää niin päällä seisomisessa kuin elämänmuutoksissakin.
Pirteää sunnuntaita!

Nan said...

Tarina: kiitos! Tuo hitaasti kiiruhtaminen onkin kivasti sanottu, vaikka en kiireestä ja kiiruhtamisesta enää pidäkään. Pirteää viikon alkua sinullekin! :)